Selecteer een pagina

Welke branches ondersteunen wij?

Automotive

Alles voor autobedrijven

Als automotive-ondernemer wilt u niet dagelijks tientallen spreadsheets moeten doornemen voor uw financiële administratie. Nee, u wilt auto’s inkopen en verkopen, sleutelen in de werkplaats en uw medewerkers aansturen. Wij snappen dat.

Per 1 juli subsidie particulier bij aanschaf elektrische auto?

Vanaf 1 juli dit jaar kunnen particulieren subsidie krijgen bij aanschaf van een nieuwe en gebruikte elektrische auto. De subsidie voor een nieuwe elektrische auto wordt € 4.000. Voor een gebruikte is de hoogte van de subsidie € 2.000, zo luidt aldus een wetsvoorstel.

Advieswijzer Auto: zakelijk of privé? 2020

Zet ik de auto op de zaak of houd ik hem liever privé? Wat is fiscaal de beste optie? Wat zijn voor mij de belangrijkste voor- en nadelen van zakelijk rijden en wat weegt dan het zwaarst? Vragen waar veel ondernemers mee worstelen. In deze advieswijzer zetten we een aantal regels voor u op een rij, zodat u voor uzelf gemakkelijker de balans kunt opmaken.

Fiscale voordelen elektrische auto tot 2025

Het gebruik en de aankoop van de elektrische auto wordt ook de komende jaren nog gestimuleerd, zo blijkt uit een recent overzicht van de staatssecretaris van Financiën. De financiële voordelen worden de komende jaren wel langzaam afgebouwd.

Strenger toezicht Belastingdienst op zzp’ers bouw en zorg

De Belastingdienst start in een deel van de bouw- en zorgsector met specifiek toezicht voor wat betreft de vraag of er al dan niet sprake is van een dienstbetrekking. Het komt namelijk regelmatig voor dat men er ten onrechte vanuit gaat dat dit niet het geval is. In die gevallen wordt er ook ten onrechte geen loonheffing en premie ingehouden.

Regeling onwerkbaar weer aangepast

Een werkgever hoeft geen loon te betalen als er sprake is van een buitengewone natuurlijke omstandigheid (bijvoorbeeld vorst of sneeuw) en er is voldaan aan de overige voorwaarden. We spreken dan van ‘onwerkbaar weer’. Per 1 januari 2020 zijn de WW-sectorfondsen vervallen. Dit heeft gevolgen voor WW-uitkeringen wegens onwerkbaar weer.

De bouw rekent op bovengemiddelde winstgroei

Bouwondernemers gaan voor 2020 uit van een verdere groei van de omzet en de winst, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’.

Bouw

U kunt op ons bouwen

Bouwbedrijven moeten goed op de financiën letten. Gelukkig hoeft u dat niet alleen te doen. Wij helpen u er graag bij, als gespecialiseerde accountant. Onze mensen staan misschien niet dagelijks op de bouwplaats maar ze hebben wel veel expertise in de bouwbranche.

Detailhandel

Samen op de winkel passen

Vraag u zich weleens af of uw bedrijfsvoering de juiste is? Laat u wellicht onbenutte kansen liggen en hoe staat u ten opzichte van uw concurrenten? Wij zijn als accountant gespecialiseerd in de detailhandel. We bieden u inzicht in uw financiële situatie en denken met u mee.

TOGS-uitkering van € 4000 vrij van belastingheffing

Ondernemers die in moeilijkheden verkeren door de coronacrisis, hebben onder voorwaarden recht op een tegemoetkoming van € 4.000. Deze tegemoetkoming is vrij van belasting, zo heeft het kabinet eerder besloten. Dit wordt verwerkt in het Belastingplan 2021.

Akkoord over huuropschorting winkeliers

Er is een akkoord over huuropschorting voor winkeliers die door de coronacrisis in de problemen komen. De retailsector heeft hierover met verhuurders en andere partijen afspraken gemaakt.

Versoepeling regels bij bevoorrading supermarkten

Het kabinet versoepelt de regels voor vrachtwagenchauffeurs om de aanvoer van levensmiddelen in supermarkten te verzekeren. Enkele onderdelen van de rij- en rusttijdenregeling zijn hiervoor tijdelijk aangepast. Ook mogen gemeenten noodvergunningen afgeven om supermarkten ’s nachts te laten bevoorraden.

Verhoging aftrek verblijfkosten eigen rijders

Ondernemers in de transportsector die zelf meerdaagse internationale ritten maken, mogen hiervoor een vast bedrag aan verblijfkosten aftrekken. Het bedrag voor 2020 is verhoogd naar € 38,50 per dag.

Versoepeling transportregels bevoorrading supermarkten en apotheken

Het kabinet versoepelt de regels voor vrachtwagenchauffeurs om de aanvoer van levensmiddelen in supermarkten en de aanvoer van medicinale en farmaceutische producten bij apotheken te verzekeren. Enkele onderdelen van de rij- en rusttijdenregeling zijn hiervoor tijdelijk aangepast. Ook mogen gemeenten noodvergunningen afgeven om supermarkten ’s nachts te laten bevoorraden.

Obligation to report on foreign carriers with effect from 1 March

With effect from 1 March 2020, foreign carriers transporting goods in the Netherlands will be under the obligation to report these activities, unless they only transport the goods through the Netherlands, without loading or unloading.

Transport

Altijd de juiste route bepalen

Als transportondernemer zit u graag achter het stuur. Zo bepaalt u de koers. Vol gas van de ene plaats naar de andere. Ging het maar zo makkelijk met uw administratie. Gelukkig kunnen wij u hierbij helpen. Als bijrijder zijn we uw steun en toeverlaat als het om financiële en fiscale zaken gaat.

Horeca

100% service voor de horeca

Door toenemende concurrentiedruk, personeelstekort en moeilijke financieringsmogelijkheden moeten horecaondernemers altijd kunnen beschikken over actuele en juiste informatie. Met onze focus op horeca hebben wij actuele en parate kennis en zijn een kritische sparringpartner voor horecaondernemers.

TOGS-uitkering van € 4000 vrij van belastingheffing

Ondernemers die in moeilijkheden verkeren door de coronacrisis, hebben onder voorwaarden recht op een tegemoetkoming van € 4.000. Deze tegemoetkoming is vrij van belasting, zo heeft het kabinet eerder besloten. Dit wordt verwerkt in het Belastingplan 2021.

Aanvraag steunmaatregel € 4.000 gestart

Ondernemers in sectoren die specifiek zijn getroffen door het coronavirus, kunnen nu een tegemoetkoming in de kosten aanvragen voor een bedrag van € 4.000 netto. Het gaat hier om de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS), eerder bekend als het Noodloket. De aanvraag kan tot en met 26 juni 2020 17.00 uur worden ingediend. Het betreft een gift. Om oneigenlijk gebruik te voorkomen vindt er wel controle plaats op de aanvragen.

Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’.

AVG: Wat legt u vast in een verwerkersovereenkomst?

Maakt u voor de verwerking van persoonsgegevens binnen uw bedrijf – bijvoorbeeld gegevens van klanten of medewerkers – gebruik van diensten van leveranciers die ook toegang hebben tot deze gegevens?

Is een papieren schenking straks nog interessant?

Schenken onder schuldigerkenning, beter bekend als de papieren schenking, is een veel gebruikte manier om erfbelasting te besparen. Het is echter de vraag of de papieren schenking belastingtechnisch met de voorgestelde wijzigingen van box 3 per 2022 nog interessant is.

Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe NOW?

Het kabinet heeft in het steunpakket 2.0 de NOW-regeling verlengd met vier maanden. Ook zijn er veranderingen doorgevoerd in de nieuwe regeling, de NOW 2.0. Welke wijzigingen bevat de NOW 2.0 ten opzichte van de NOW 1.0?

Tozo-regeling 2.0 krijgt partnertoets

Het kabinet blijft zelfstandig ondernemers die financieel geraakt worden door de coronacrisis ondersteunen via de Tozo-regeling. De regeling (2.0) heeft nu wel, in tegenstelling tot de Tozo 1.0 een partnertoets. Ook heeft het kabinet nog een wijziging doorgevoerd. De Tozo-maatregel wordt, naast andere steunmaatregelen, verlengd tot 1 oktober.

Zakelijke dienstverlening

In zaken? Check onze diensten!

Succesvolle ondernemingen onderscheiden zich door hun doelgroep, de manier van omgaan met klanten en medewerkers en hun drive om te blijven verbeteren. Wij zien ook altijd verbeterpunten en begeleiden u graag bij het optimaliseren van uw bedrijfsvoering. Dat doen wij door uw financiële situatie inzichtelijk te maken en u te adviseren over kansen en ontwikkelingen die voor u interessant zijn.

Medische zorg

Zorg voor de zorg

Regeldruk, AVG en personeelstekorten, problematiek waar de zorgsector zich vandaag de dag voor geplaatst ziet. Dan is het goed te weten dat een groot deel van die zorg uit handen gegeven kan worden. Dat de zorg voor de financiële administratie en kennis van en ervaring met de regelgeving rond subsidies in vertrouwde handen is bij VDGC.

Corona: btw-gevolgen voor non-profitinstelling

De btw-positie van non-profitorganisaties vraagt over het algemeen extra aandacht. Zeker nu tijdens de coronacrisis. Want als bijvoorbeeld een non-profitinstelling normaliter een horecaruimte aan een externe exploitant verhuurt, maar het restaurant nu door corona is gesloten? Wat zijn dan de gevolgen voor de btw?

TOGS-uitkering van € 4000 vrij van belastingheffing

Ondernemers die in moeilijkheden verkeren door de coronacrisis, hebben onder voorwaarden recht op een tegemoetkoming van € 4.000. Deze tegemoetkoming is vrij van belasting, zo heeft het kabinet eerder besloten. Dit wordt verwerkt in het Belastingplan 2021.

Btw-regels zorgsector versoepeld vanwege corona

Vanwege het coronavirus wordt in de zorgsector momenteel veelvuldig personeel in- en uitgeleend. Ook worden medische hulpmiddelen met regelmaat kosteloos geleverd. Om de btw-regels hierbij geen beperking te laten zijn, heeft het ministerie van Financiën een tweetal aanpassingen gedaan.